onsdag 12 augusti 2009

Idag har ja varit ledig, hade min lilla systerdotter Melina, som för övrigt fyller 9 år nu...helt sjukt, hon är min bebis än!! Jag och kära mor samt Mellis åkte till klädkällaren och köpte jätte fint tyg till soffan och mina karmstolar.
"Franska tyger - Toile de Jouy, för en lantlig inredning Toile de Jouy betyder på svenska "tyg från Jouy" och avser ursprungligen bomullstyger tillverkade från 1760 till 1850 av Manufacture Royale de Jouy i Jouy-en-Josas utanför Paris. Dessa textilier utgör en helt egen gren inom mönstervärlden och är inspirerades av tyger från Ostindien. De blev omåttligt populära under franske kung Ludvig XIV:s tid. Toile de Jouy-tygerna användes traditionellt till sängförhängen, möbelklädsel och kviltade täcken. Tygerna var omåttligt populära i Sverige i inredningar i början av 1900-talet då högsta mode var herrgårdsromantik och 1700-talsinspirerad inredning."
Jag hade spanat på de tyget sen innan, helt fantastiskt, ser ut som tapter på gamla herrgårdar. Super duper fint....
Köpte även söta kaffekoppar med fat som inte alls gick att låta bli...farligt farligt...









Vill tacka min älskade föräldrar som står ut med mig och alla hus bekymmer....om ni inte hade hjälpt till hade de inte funkat...Älskar er!!

Tjiingiling Elin

1 kommentar:

  1. Fin blogg du har! Måste bara fråga vart du köpte muggarna? Finns dom kvar tro? Pris? :-) KRAM

    SvaraRadera