onsdag 5 oktober 2011

Ouuhh... nu är jag i V.39...jisses!

Ojoj nu har de gått fort... jag är redan i v.39. Bebisen är fixerad och rör sig lite mindre än förut, det är trååångt. Hickar gör den då å då och någon kick uppåt revbenen blir de då å då.

Jag känner mig ganska redo, fast jag vet ju inte vad jag gett mej in på. Hahah... hoppas på att kunna utstå smärtan någorlunda. Har planerat att vara hemma så länge som möjligt när värkarna börjar så man slipper bli hemskickad med en gång.

Min Mvc sköterska sa att man inte få se det som ett nederlag att åka hem. Utan som en liten undersökning så allt är bra.

Robert har bara en resa kvar nu, den sker mellan fre-lör. Å då ska bebis INTE ut... bara så ni vet. Annars får ja knipa ;o)


Till lite "mindre" viktiga grejer så har jag inte hittat nån fin filt till bebisen. Vill ha en virkad historia med massa färg. Finns på Åhlens i nordstan men jag orkar inte bege mej dit ner nu. Tant Rut i Kungälv är väl ett annat alternativ men just nu är jag mest intresserad av att vara hemma.


Till graviditets bekymmer har jag varit förkyld snart i två veckor... Mvc sa att det är mina slemhinnor som är svullna och gör det svårt för mej att svälja mm. Näsan rinner och det är tydligen oxå något som kan hända innan bebis kommer ut. Det kan försvinna samma dag som man föder. Detta låter sjukt konstigt, men jag hoppas på detta! Jobbigt snurvla med bebis å ammning, blöjbyte etc.


Projekt, hmmm... nja... En jätte söt byrå som jag fått från mormor håller på att förvandlas. Mormor hade sina första babykläder till hennes "lille" Ingemar. Sen antar jag att båda mammas kläder och lillebror Martin har legat där. Mamma har börjat ta bort den gamla färgen. Å min plan är att måla den vit och sen skriva bebisens namn på ovansidan. Kanske lite roliga färger på knopparna eller nått. Vi får se.. ska se om jag orkar stryka på något lager med färg till helgen...om ja inte är på BB.


Vad jag tror bebis väger å längden blir... Jag tror runt 3560, å kanske 52 cm lång... Kan bli mer om ser till bebisens far ;0) Men man vet inte, den känns stor... :0/



Vad tror ni? kommentera gärna om ni orkar...


Ja nu ska jag sätta mej i soffan och kolla på Greys... Äntligen har det börjat igen!


Info om v.39

Du kan känna dig tung och trött och ha kraftiga förvärkar. Livmoderhalsen mognar för förlossningen. Livmodern tar nu upp all plats i bäckenet och en stor del av buken. Den trycker mot bröstkorgen, och det kan hända att du känner dig riktigt besvärad av graviditeten nu. Har du blivit rödflammig i ansiktet, så beror det på att hjärtat och blodomloppet arbetar hårdare än någonsin med. Förmodligen börjar din vikt plana ut och vissa kvinnor går till och med ned i vikt den sista veckan före förlossningen. Oroar du dig för något! - Vad som helst, så ta upp saken när du är på kontroll hos din barnmorska. Barnet väger nu ca 3,5 kg och är omkring 37 cm långt från huvud till stjärt. Fostervätskan förnyas var tredje timme och det mesta av lanugohåret har fallit av när födseln nu är nära. Barnet sväljer hårstråna tillsammans med andra utsöndringar och allt hamnar i matsmältningsapparaten. Det kommer ut som barnbeck vid första tarmtömningen. I lungorna ökar produktionen av ytaktivt medel ytterligare, samt lungmognaden. Navelsträngen är omkring 51cm lång och är ungefär lika lång som ditt barn från topp till tå. Nu kan det vara svårt att märka barnets alla rörelser.



Kramar Elin

1 kommentar:

  1. Tack sötis!
    Jag tror att er bebis är en flicka, väger 4100 g och är 51 cm lång.
    jag fick 4 munsår dagen efter Nellie föddes, har aldrig varit med om något liknande. Hoppas du slipper det haha.

    Kramar
    Jen

    SvaraRadera