söndag 20 november 2011

Tufft...

Usch...mina första dagar hemma gick jag nog på endorfiner. Orka fast jag hade skit ont i mitt snitt på magen.
Sedan börja min feber...varje dag, varje kväll sitter jag med frossa å försöker amma i lugn å ro. Men när man har feber känner man allt 10 gånger tydligare. Så när jag fick ett sår på bröstvårtan var det som 1000 eldar brände mig...Aaahhh! :o(
Mitt ärr börja ömma värre och värre tillslut och jag fick söka vård på vårdcentralen skomakaren i Kungälv.
Gillar min vårdcentral, har bytt dit då de får så mycket beröm. Fick en tid och åkte in...

Aston och Robert stanna i bilen då vi ville slippa alla snoriga människor i väntrummet. Efter ett tag fick jag gå in till en läkare. Hon verkade stressad eller så ville hon gå hem helt enkelt. Hon bad mig lägga mig på bristen. Jag kom knappt upp men hon verka inte ens vara intresserad av att hjälpa mig.
Hon tittade på mitt ärr och sa att hon trodde de kunde vara en "stafulukock" bakterie för de är vanligast...
Jag fråga om hon kunde ta prover, men hon svara att det inte behövdes.
Sedan är det ju så att jag inte tål vissa pencelliner. Så jag var tvungen att höra med min mor om hon kom ihåg vad jag hade ätit sist som funka.
Jag ringde mor och berätta om vad hon sagt, mamma frågade då en gång till varför hon inte tog sänka eller urinprov etc på mig?!

Då reste läkaren och stirra mej i ögonen och sa,
- Om nu din mamma vet så mycket, varför behandlar hon inte dig själv!!??

Jag tappa totalt hakan, samlade mig och börja ryta tillbaka om att såhär bemöter man inte sina patienter. Kommer inte ihåg detaljer jag sa men jag fick det jag ville sagt i alla fall!! Grrrr...
Mamma ville då prata med läkaren i telefon då hon måste missuppfattat mammas oro??
Läkaren himla med ögonen och förde en diskution med min mor. Sedan la de på och läkaren hade fortfarnade samma svar på min sjukdom. Fick ett penecellin som kosta 255 kr, och knalla hem helt jätte ledsen över att bli behandlad såhär när man fått så underbar vård och förståelse på Östrasjukhuset under förlossning och efterbehandling. Har svårt att förstå att man pluggar som läkare och inte gillar människor...

Åkte hem och fick hemsk feber under natten...sov mycket dåligt. Drömde naturligtvis om häxläkaren.
Sedan har det gått 4 dagar, febern hängde i sig, fick vansinigt ont i axlar och huvud. Orka bara inte åka in till Östra igen, var helt slut av ammning och feber...

Men så i morse börja mitt ärr rinna var ur...blev jätte rädd och förstod att läkaren inte gett mig rätt pencellin.
Robert, jag å Aston åkte till Östra och fick komma in direkt. Det tog sänkan som läkaren ansåg vara onödigt och urinprov samt fick göra ultraljud på ärret.
Min sänka var på 100 och normalt skall den ligga under 5... Det säger väl allt.
Fick ett nytt pencellin och en ny undersökning på tisdag. Det var mycket bekymrade över mig, alla behandla mig med respekt och fråga hela tiden om jag var ok.
Ska de vara så svårt att förvänta sig ett sådant bemötande? Nej enligt mej...

Fan tänk om jag skulle säga till en kund att,
- Om du kan så mycket om lampor så gå någon annanstans... (Då hade jag sprakat mej själv ska jag säga).

Nu känns de bättre igen, har fått ett förband över magen igen. Kan ringa dygnet runt och fråga om något känns fel.

Har även bestämt mej för att ta de lungt med besök, måste tänka på mig själv och lille Aston. Måste stressa ner med att allt ska vara så UNDERBART hela tiden, att allt ska vara så MYSIGT... Att alla andra mammor är så pigga, snygga å fantastiska...

Min tid kommer väl....snart hoppas jag..snyft!
Nu ska jag sätta mig i soffan och kolla på massa skit på tvn. Aston sover äntligen nu då han har haft väldigt ont i sin mage.

Vi syns igen!

Kramar Elin

9 kommentarer:

  1. Fy vilken läkare! Att man ens får kalla sig läkare när man bemöter patienter så. Krya på dig och hoppas du blir bra snart så du kan njuta till fullo av livet som mamma! Kram Anna

    SvaraRadera
  2. Shit vad segt! Jag hoppas att du snart känner dig bättre. Och jag var varken, pigg, snygg eller glad när jag var nysnittad ;)

    SvaraRadera
  3. Hej!

    Jag hoppas verkligen att du tar upp detta med ansvarig för personalfrågor på vårdcentralen! Så här får man bara inte göra!

    Skomakarn Är en bra vårdcentral med bra läkare, men du har nog träffat den bittra kärringen...kommer inte ihåg vad hon heter... hon är inte från sverige ursprungligen va?

    Dessutom- alla känner pressen på sig att vara "perfekt" direkt efter förlossning och det är så synd. Det går upp och ner, fysiskt, psykiskt och emotionellt. Så är det för alla! Ta hand om dig och din familj och skit i alla andra!

    SvaraRadera
  4. Första månaden gick jag runt i mysbyxor, såg ut som skräptanten och grina med jämna mellanrum. Att träffa folk var inte min första prioritet. Jag tror inte nån är perfekt efter barnafödande :-)

    Ta hand om dig. Det är som de säger, mår inte mamma bra mår ingen bra :-)

    SvaraRadera
  5. Hej!
    Följer din blogg och vill bara säga ett jätte stort Grattis till er prins! All lycka till er framöver!

    Men det här med läkaren.. de e inte okej! Gör vad ni orkar men tycker verkligen att du ska anmäla eller prata med ansvarig över vårdcentralen!

    Tänk bara på er Nu o njut av De!

    Mv. Erika

    SvaraRadera
  6. Men va fan! Så behandlar man väl inte folk? Speciellt inte när man har ett sådant människo ykre som hon har!

    Tycker absolut du ska prata med ansvarig! Jag har ingen aning om vad "sänka" är för något men om kärringen vägrade ta de provet och du bad om det och det sedan visade sej att det var onormalt så prata absolut med ansvaraig!

    Kan tänka mej att allting inte är perfekt i början, hela livet ställs ju om!

    Kram på dej Elin!

    SvaraRadera
  7. "Sicken" bitter o trött dam...
    Du får trösta dej med att hon mår sämst själv;)!! Dock ingen ursäkt för ett sådant hemskt bemötande!!
    Hoppas att du känner dej lite piggare!!
    Ser fram emot att få se guldklimpen!! Väntar själv en liten knodd i april;)))!!
    Ta nu hand om dej/er o skaka av dej all negativ energi!!
    Bamsekraaaaam

    SvaraRadera
  8. Var rädd om dig Elin. Jag gick också på högvarv den första veckan efter att vi kom hem från bb och flängde hit och dit och hade besök jämt. Det resulterade i infektion i stygnen fast dock mellan bena så jag kunde inte röra mig på flera dagar.
    Stäng dörren och bara mys, lär känna din prins och bli hel efter förlossningen. Det är det viktigaste nu<3

    SvaraRadera
  9. Hej jag tycker du ska anmäla det läkaren sa krya på dig Elin!

    SvaraRadera